Case study: explosieve omzetgroei tijdens de coronacrisis

Toen de coronacrisis losbarstte in ons land zag je al snel een tweedeling in effecten. Vele bedrijven zagen hun omzet verdampen, maar dat had niet in alle gevallen te maken met een afnemende vraag of behoefte. Waar mensen niet meer in staat waren om verjaardagen te bezoeken, langs hun ouders te gaan of vrienden te bezoeken, werd de zoekvraag naar bloemen online een heel stuk groter. Ze werden online gekocht in plaats van offline.


Google Ads omzetgroei


BloomPost (en andere bloemen webwinkels) pieken normaal gesproken op specifieke momenten in het jaar, zoals de dagen voor Valentijn en Moederdag. Nu de vraag extreem hoog bleef was dit een kans om de CPA (Cost Per Acquisition) omlaag te brengen. Dat was dan ook het doel in deze periode.

Google Ads voor BloomPost

De aanpak

De zoekvraag naar bloemen oversteeg in deze periode de capaciteit op het gebied van order fulfilment, waardoor regelmatig de handrem nodig was binnen de SEA-campagnes. Lees: budget verlagen of tijdelijk alles op zwart. Doordat de vraag zo hoog was en er zo gigantisch veel data binnen kwam, was het mogelijk om selectief te worden met de zoektermen waarop werd geadverteerd.


Zoektermen die commercieel wel aantrekkelijk waren, maar een relatief hoge CPA hadden, werden gepauzeerd waardoor meer budget ontstond voor het laaghangend fruit in de vorm van zoektermen waar de vraag ook naar gestegen was.

Geen merknaam campagne voor BloomPost

Merknaam campagne uitgeschakeld

Een belangrijke beperking voor het resultaat tijdens deze periode was dat wij de opdracht kregen om niet meer te adverteren op de merknaam. Daar kunnen vele verschillende redenen voor zijn, maar het is onder SEA-specialisten geen publiek geheim dat merknaam campagnes nagenoeg altijd ver bovengemiddeld presteren.


Kortom, in de oude situatie was dit al een campagne die het CPA-gemiddelde een heel eind omlaag bracht.

Google Ads doel-CPA

Werken met doel-CPA

Binnen de zoek campagnes van BloomPost werken we met doel-CPA, waardoor je het zware rekenwerk aan het algoritme van Google Ads overlaat.


Naast het uitschakelen van “dure” zoektermen en het toevoegen en uitbreiden van hoog converterende zoektermen brachten we stap voor stap de doel-CPA instelling omlaag. Uiteindelijk was deze nog 50% van het startpunt waarop we begonnen.

Het resultaat

Google Ads resultaat


Het resultaat mag er zijn. Vanaf het moment dat we begonnen aan de optimalisaties eind januari tot aan eind april zijn de kosten per conversie nagenoeg gehalveerd. In april waren deze kosten nog maar 56% van wat deze waren in januari 2020.


Wil jij ook voor zo'n resultaat gaan? Neem dan contact met ons op via de button hieronder.