Hoe werkt YouTube Analytics?

Hoe werkt YouTube Analytics?

Met YouTube Analytics kun je het succes van je YouTube kanaal meten. Je kunt het gebruiken om je voortgang bij het bereiken van specifieke doelen bij te houden zoals meer abonnees of meer videoweergaven en om te bepalen wat werkt en wat niet.

Je kunt zo ongeveer alles volgen via het YouTube Studio-dashboard, van YouTube-kanaalanalyses tot realtime videostatistieken.

Hoe bekijk je de Analytics in YouTube?

Om Analytics te bekijken ga je naar je YouTube account en log je in. Vervolgens zie je in het menu aan de linkerkant ‘Analytics’ staan. Klik hierop en ga vervolgens linksboven naar ‘geavanceerde modus’ zodat je echt alle statistieken kunt bekijken.

Wat kun je allemaal bekijken?

Je kunt bijna alle statistieken zien die je nodig hebt om je YouTube account te kunnen analyseren en optimaliseren. Je kunt statistieken zien van:

  • De verkeersbron
  • Geografie
  • Leeftijd
  • Gender
  • Datums
  • Playlist data
  • Apparaat type
  • En nog veel meer

Op deze manier kom je er perfect achter wie jou doelgroep is en hoe je hierop in kunt haken. In het overzicht (dus niet de geavanceerde modus) zie je ook genoeg statistieken. Je kunt hier op 4 verschillende tabbladen klikken; overzicht, bereik, betrokkenheid en publiek.